• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

UC vid anställning? Snälla någon som vet?

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Det som är tråkigt är att det inte finns någon som helst information om vad dom kollar inom säkerhetsklass två och ett. Skulle vara intressant just på säkerhetsklass ett, vad kollar dom då? Ringer dom runt till ens vänner och familj och frågar hur man är som person för att bekräfta det jag sagt är korrekt eller vad gör dom för djupare koller i en säkerhetsklass ett?
nu är jag dålig på att skilja på klasserna.
men dom ringer till referenserna vid en vanlig anställningsintervju, första anställningsintervjun så var det ju tidigare chefer som man angav, jag vet att G4S ringde till min tidigare chef.
Den säkerhetsklassningen som jag nu genomgick där skulle man lämna in två referenser på goda vänner (ej familj eller nuvarande kollegor, men "någon som vet vad man gör på en fredag kväll") där ringde dom upp ena och ställde massor med frågor så att han sa att han blev obekväm.
om man genomgår ännu strängare säkerhetsprövning (tillskyddsobjekt) då är det även intervju av familjemedlemmar av SäPo
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pet77

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
17 Augusti 2013
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
14
Poäng
62
Tack alla för svar, svårt få konkreta svar såklart.

Kan absolut förstå att man vid säkerhetsprövning kollar att man inte har betalanmärkning eller skuldsaldo hos kronofogden, men lite konstigt om de ska se exakt alla lån och liknande.

Hittills verkar det som att INGEN av Avarn, Securitas kollar sånt, utan endast skuldsaldo/anmärkningar?
 

pet77

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
17 Augusti 2013
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
14
Poäng
62
Har inte heller helt begripit processen med säkerhetsprövning.

Själva kollen av ekonomi, straffregister osv, görs inte det av typ SÄPO?

Vad gör själva bolaget, exempelvis Avarn, själva?

Kan nån beskriva processen om ni gått igenom det hos Avarn, Securitas eller liknande?
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Har inte heller helt begripit processen med säkerhetsprövning.

Själva kollen av ekonomi, straffregister osv, görs inte det av typ SÄPO?

Vad gör själva bolaget, exempelvis Avarn, själva?

Kan nån beskriva processen om ni gått igenom det hos Avarn, Securitas eller liknande?
säkerhetsprövningen som jag nu genomgick där gjorde man den med en extern säkerhetskonsult, han intervjuar hade jag en två timmar lång intervju med där han frågade om hela mitt liv från uppväxt till nutid, han sammanställdr ett långt dokument dom han skickar in till Säpo för kontroll och godkännande
 

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
820
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Va
säkerhetsprövningen som jag nu genomgick där gjorde man den med en extern säkerhetskonsult, han intervjuar hade jag en två timmar lång intervju med där han frågade om hela mitt liv från uppväxt till nutid, han sammanställdr ett långt dokument dom han skickar in till Säpo för kontroll och godkännande
Får man lov att fråga vad det är för befattning? Låter omfattande
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Va

Får man lov att fråga vad det är för befattning? Låter omfattande
det är inte omfattande, 90% av personalstyrkan som gör i stort sett samma jobb behöver inte genomgå detta, men då vi kanske eventuellt kan komma att besöka ett ställe som nyligen har blivit klassat som skyddsobjekt (vi gör det ändå aldrig)
 

Laaban

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
15 Oktober 2019
Meddelanden
391
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Inte jag heller Säpo kollar beslastningsregistret, ev domar o sånt… men att ha skulder är inte kriminellt. Har faktiskt inte hört förut att nån kreditupplysning tas!
Någon får rätta mig om jag har fel :)

jag jobbar inom säkerhet kan man säga och fick sitta i 2 långa intervjuer där även min familj kolllades upp…: men ingen kreditupplysning
Trodde att de bara var i säkerhetsklass 1 som ekonomin kollades upp
 

pet77

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
17 Augusti 2013
Meddelanden
123
Mottagna reaktioner
14
Poäng
62
Inte jag heller Säpo kollar beslastningsregistret, ev domar o sånt… men att ha skulder är inte kriminellt. Har faktiskt inte hört förut att nån kreditupplysning tas!
Någon får rätta mig om jag har fel :)

jag jobbar inom säkerhet kan man säga och fick sitta i 2 långa intervjuer där även min familj kolllades upp…: men ingen kreditupplysning
Trodde att de bara var i säkerhetsklass 1 som ekonomin kollades upp
Verkar vara så olika? En säkerhetsintervju ska ju ta upp ekonomin, men den kan man väl ljuga hur som helst om om inget kollas?

Tänkte att just anmärkningar och skuldsaldo kollas, men får de verkligen kräva att man redovisar hela sin privatekonomi med alla lån?

Känns lite märkligt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp